Feiten en fabeltjes: wat is wel en niet waar over het reinigen van je tanden?

Danny de Jong | 31 juli 2024
Feiten en fabeltjes: wat is wel en niet waar over het reinigen van je tanden?

Inhoudsopgave

Fabeltje: hard poetsen maakt je gebit beter schoon

ONWAAR! Dit is een van de hardnekkigste fabeltjes over tandenpoetsen. Laten we duidelijk zijn: er zit geen greintje waarheid in deze mythe. Sterker nog, te hard poetsen kan schadelijk zijn voor je tanden en tandvlees.

Waarom is te hard poetsen schadelijk?

• Beschadiging van het glazuur: Het glazuur is de glanzende beschermlaag van je tanden. Versleten glazuur verliest niet alleen zijn glans, maar kan ook zenuwuiteinden blootleggen, wat ongemak veroorzaakt bij het bijten in hete of koude voedingsmiddelen.

• Beschadiging van het tandvlees: Te hard poetsen kan ervoor zorgen dat je tandvlees terugtrekt en bloedt, wat leidt tot gevoeligheid en andere problemen.

Tekenen dat je te hard poetst

• Je nieuwe tandenborstel is binnen enkele weken versleten

• Je tandvlees trekt zich terug

• Je tandvlees bloedt tijdens het poetsen

• Gevoelige tanden

• Tanden zien er dof en verkleurd uit

Wanneer je tandvlees elke keer bloedt als je je tanden poetst, dan mag je dit niet negeren. Hoewel deze symptomen ook door andere problemen kunnen worden veroorzaakt, is het belangrijk om je tandarts te raadplegen als je je zorgen maakt.

Hoe kun je voorkomen dat je te hard poetst?

Zo voorkom je te hard tandenpoetsen

Het sleutelwoord is: poets zacht. Als je het moeilijk vindt om je tandenborstel niet in je tanden en tandvlees te drukken, zijn hier wat praktische tips:

1. Gebruik een tandenborstel met zachte haren

• Extra zachte haren zijn in dit geval beter dan medium of harde haren

2. Houd je tandenborstel vast met drie vingers

• Deze grip maakt het moeilijker om je tandenborstel met kracht naar beneden te drukken, waardoor de druk op tanden en tandvlees vermindert

3. Gebruik een elektrische tandenborstel

• Met de juiste techniek kan een elektrische tandenborstel een zeer nuttig hulpmiddel zijn om tandvleesbeschadiging te voorkomen

Fabeltje: Het maakt niet uit wanneer je je tanden poetst

ONWAAR! Je hebt misschien gehoord dat het belangrijkste is dat je twee keer per dag je tanden poetst, maar dat de timing minder belangrijk is. Dit is een andere tandheelkundige mythe die niet klopt. Het is natuurlijk nodig om twee keer per dag te poetsen, maar het tijdstip waarop je je tanden poetst is wel degelijk van belang.

Wanneer moet je je tanden poetsen?

Illustratie met beste tijden om je tanden te poetsen

Je weet dat je 's ochtends en 's avonds je tanden moet poetsen. Het poetsen voor het slapengaan is cruciaal, omdat je dan al het voedsel en de bacteriën van de dag verwijdert. De speekselproductie, die de natuurlijke beschermlaag van je tanden is, vertraagt ook tijdens het slapen.

Verder is het belangrijk dat je 30–60 minuten wacht na het eten. Omdat voedsel de zuurgraad in je mond verhoogt, wat op zijn beurt het glazuur verzwakt, kan direct na het eten poetsen leiden tot snellere slijtage van je tanden. In de 30–60 minuten na het eten begint je speeksel je tanden te beschermen tegen de zuuraanval en versterkt het je glazuur weer.

Dat is waarom poetsen direct na een maaltijd een schurende werking kan hebben op je tanden en het glazuur kan verwijderen.

Moet je je tanden voor of na het ontbijt poetsen?

Warum darf man mit Zahnschienen nicht essen? by cottonbro studio @pexels

Als je kijkt naar wat het beste is voor je tanden, dan is het beter om je tanden voor het ontbijt te poetsen. Door eerst te poetsen, heb je alle bacteriën verwijderd van de nacht ervoor. Daarnaast beschermt de fluoridelaag je tanden tijdens het eten.

Een kleine studie heeft ook aangetoond dat tandenpoetsen je speekselproductie op gang brengt. Hierdoor hebben je tanden extra bescherming tegen het zuur in je voedsel.

De smaak van je tandpasta gaat niet goed samen met de eerste koffie van de dag, dus als je toch na het ontbijt wil poetsen, wacht dan ten minste 30 minuten. Als je weinig tijd hebt, kan het spoelen van je mond met water helpen om de zuurgraad te verminderen voordat je begint met poetsen.

Fabeltje: flossen is niet nodig

ONWAAR! Een andere veel voorkomende mythe is dat flossen niet nodig is. De meeste mensen hebben gehoord dat het goed is om je tanden te flossen, maar zien het nog steeds als een bonus naast het tandenpoetsen. Dit kan niet verder van de waarheid zijn! Flossen is essentieel om de ruimtes tussen je tanden te reinigen die je met de tandenborstel niet kan bereiken.

Als je alleen je tanden poetst met een tandenborstel, ongeacht hoe goed je techniek is, is het onmogelijk om alle tussenruimtes van je tanden te bereiken. Daarom is het nodig om een alternatieve methode te gebruiken om de interdentale ruimtes schoon te maken.

Voordelen van flossen

Flossen is niet alleen bedoeld om de ruimte tussen je tanden schoon te houden, maar heeft ook veel voordelen voor je gezondheid:

• Betere verwijdering van bacteriën die een slechte adem veroorzaken

• Verwijdering van tandplak onder de tandvleesrand

• Vermindert het risico op gaatjes

• Minder kans op geïrriteerd, gezwollen en rood tandvlees

• Helpt parodontitis te voorkomen

De beste manier om je tanden te flossen is met interdentale ragertjes. Dit zijn kleine borsteltjes die je kan gebruiken om de tussenruimtes goed schoon te maken.

Hoe flos je correct?

• Flos één keer per dag. Belangrijk is dat je flost voordat je je tanden poetst, zodat de deeltjes die door het flossen worden vrijgegeven, worden verwijderd door het poetsen.

• Gebruik interdentale ragers. Andere vormen van flossen kunnen het tandvlees beschadigen en verdere problemen veroorzaken.

• Spoel je mond met water of mondwater wanneer je klaar bent met flossen

Bronnen: