Gaatje in je tand? Wat te doen bij cariës

Danny de Jong | 21 maart 2024
Gaatje in je tand? Wat te doen bij cariës

Hoe herken je tandbederf?

Om tandbederf te herkennen, is het belangrijk om op bepaalde tekenen en symptomen te letten. Een van de eerste indicatoren kan de aanwezigheid van een vlek of verkleuring op het tandoppervlak zijn. Daarnaast kun je een verhoogde gevoeligheid ervaren bij het consumeren van warme, koude of zoete voedingsmiddelen.

Wat zijn cariës

Dit is de medische term van een gaatje in de tand. Cariës ontstaan door tandplak en de voornaamste factoren zijn voedingsgewoonten en het drinken van frisdrank. Hierbij geldt dat de hoeveelheid en frequentie meer uitmaakt dan wat je eet of drinkt.

Je merkt er aanvankelijk niks van, maar elke keer als je wat eet of drinkt, zetten bacteriën in je speeksel de suikers en koolhydraten om in zuur.

Als dit zuur zich opbouwt kan er een plek ontstaan die het glazuur aantast, wat kan resulteren in een gaatje. Wanneer het proces zich voortzet, kan het zuur door het glazuur breken en het dieper gelegen tandbeen (dentine) bereiken. Dentine is een stuk zachter dan glazuur en dus breidt het gaatje zich hier nog sneller uit.

Hoe ziet tandbederf eruit?

Een aangetaste tand kan verschillende visuele kenmerken hebben. Van een donkere of gelige kleur, tot bruine of zwarte vlekken op het tandoppervlak. In vergevorderde gevallen zijn de holtes zelfs al zichtbaar. Om tandbederf te herkennen, is het belangrijk om op de volgende symptomen te letten

• Witte, bruine of zwarte vlekken op de tand

• Verhoogde gevoeligheid

• Pijn bij het kauwen

• Slechte adem

In vergevorderde gevallen kan het zelfs zo zijn dat infecties ontstaan. Wanneer het gaatje niet wordt behandeld, kan het doordringen tot de tandpulpa, ook wel tandmerg genoemd. De pulpa bevat zenuwen en bloedvaten. Deze kunnen geïnfecteerd raken. Dit staat ook wel bekend als een tandabces. Als een gaatje verticaal naar beneden gaat en onopgemerkt of onbehandelt blijft, kan het zelfs helemaal tot aan de zenuw komen. In zo’n geval kan je vaak niet meer om een wortelkanaalbehandeling heen, omdat het gaatje niet goed gevuld kan worden.

Een infectie aan de tanden kan zeer vervelend zijn. Het veroorzaakt sterke pijn, vaak gepaard met een zwelling van de wang. In sommige gevallen kan er zelfs sprake zijn van koorts. Maak daarom altijd direct een afspraak bij de tandarts zodra je één van de symptomen opmerkt, zodat de cariës tijdig behandeld wordt.

Tanden met gaatjes

Welke pijn voel je bij tandbederf?

Wanneer een tand is aangetast, kan dit tandpijn veroorzaken. Deze pijn kan variëren in intensiteit, van lichte gevoeligheid tot een intens kloppende pijn.

Tandpijn veroorzaakt door cariës kan worden getriggerd door het consumeren van warme, koude of zoete voedingsmiddelen. Je kunt ook een verhoogde gevoeligheid merken in het tandvlees, evenals zwelling of roodheid.

Met name de gevoeligheid bij het drinken van koude of warme dranken moet je in de gaten houden. Als je dit merkt, dan duidt dit vaak op beginnend tandbederf. Als je dit niet snel genoeg laat behandelen, kan het uiteindelijk dus leiden tot infecties en tand of -kiespijn.

Hoe voorkom je tandbederf?

Om tandbederf te verlichten, is het essentieel om een goede mondgezondheid te handhaven. Zorg goed voor je tanden en kiezen, poets ze minimaal twee keer per dag gedurende twee minuten per keer. Gebruik een zachte, of liever nog elektrische, tandenborstel met fluoridetandpasta.

Het poetsen verwijdert voedselresten en tandplak, die bijdragen aan tandbederf.