Gebitsverzorging: het belang van gezonde tanden

Danny de Jong | 26 februari 2024
Gebitsverzorging: het belang van gezonde tanden

Onze tanden ondersteunen ons dagelijks bij belangrijke dingen zoals het kauwen en verteren van voedsel. Ze zijn belangrijk voor spraakvorming en spelen een cruciale rol voor ons uiterlijk. We nemen het vaak voor lief dat ze simpelweg hun werk doen, maar het feit is dat ze goede zorg en aandacht nodig hebben. Alleen op die manier blijven je tanden en kiezen gezond.

Waarom is gebitsverzorging zo belangrijk?

Zoals vaak wordt het belang van sommige dingen pas duidelijk als ze er niet meer zijn. Wanneer tandpijn en tandvleesontstekingen opduiken, is het meestal al te laat. Tandaandoeningen zijn uiterst onaangenaam, de pijn kan uitstralen naar kaak, oren en hoofd, je slaap verstoren en letterlijk je humeur bederven. Bovendien zijn de behandelingen om ervan af te komen vaak duur en pijnlijk.

Maar mondgezondheid is ook cruciaal voor je algehele welzijn. Gaatjes, parodontitis en andere tandproblemen kunnen leiden tot pijn, functieverlies en andere gezondheidsproblemen en een negatieve invloed hebben op het hele lichaam.

Als aandoeningen zoals gaatjes of parodontitis niet onmiddellijk worden behandeld, bestaat het gevaar dat de bacteriën zich via de bloedbaan door het lichaam verspreiden, wat in het ergste geval hart- en vaatziekten, luchtwegaandoeningen of diabetes kan veroorzaken. Daarom is het belangrijk om regelmatig (het liefst tweemaal per jaar) op controle te gaan bij de tandarts – en een goede mondverzorgingsroutine te hebben!

Tips voor gezonde tanden

Goed reinigen & verzorgen

Eigenlijk leren we dit al in de kindertijd, maar door de jaren heen kan je vergeten hoe je op de juiste manier tandenpoetst. Het belangrijkste is dat je minstens twee keer per dag met fluoridetandpasta poetst gedurende minstens 2 minuten – bij voorkeur ‘s morgens en ‘s avonds. Gebruik bij voorkeur een elektrische tandenborstel die waarschuwt wanneer je te hard drukt. Door op die manier je tanden te poetsen voorkom je tandvleesbeschadiging en bescherm je het tandglazuur.

DR SMILE gebitreinigingsproducten

Vervang de tandenborstel elke drie tot vier maanden of wanneer de borstelharen ernstig versleten zijn. Houd de tandenborstel in een hoek van 45 graden tegen het tandvlees en laat de tandenborstel het werk doen door hem op iedere kies en tand even te laten draaien. Duw de borstel zachtjes tussen de tanden en poets zowel de voorkant als achterkant van je tanden en natuurlijk het bijtvlak. Vergeet ook je tandvlees niet, hiervoor zit vaak een speciale functie op je elektrische tandenborstel.

Om je gebit echt goed schoon te krijgen, is het aan te raden om ragers, tandenstokers of flosdraad te gebruiken. Dit is belangrijk om plak- en etensresten tussen de tanden te verwijderen die de tandenborstel niet kan bereiken.

Regelmatig naar de tandarts of mondhygiënist:

Toegegeven, er zijn prettigere manieren om je dag door te brengen dan een bezoek aan de tandarts. Maar, ook als je geen acute problemen hebt, moet je minstens twee keer per jaar op controle gaan. Alleen dan kunnen tandaandoeningen of problemen in de mondholte al in een vroeg stadium worden ontdekt en tijdig worden behandeld.

Een professionele, vroegtijdige diagnose kan je veel ergernis, pijn en kosten besparen. Het is dan ook essentieel om je gebit goed te houden.

Professionele reiniging:

Als je toch bij je tandarts bent, laat dan meteen een professionele tandreiniging uitvoeren. Hierbij wordt hardnekkig tandsteen verwijderd, wat je met het tandenpoetsen helaas lastig gedaan krijgt. De behandeling is niet bijzonder aangenaam, maar is niets vergeleken met latere behandelingen zoals vullingen, kronen of zelfs tandextracties. Bovendien krijg je waardevolle tips over je mondhygiëne en word je gewezen op plekken die je bij het tandenpoetsen kan verbeteren.

Let op je voeding

Bepaald eten kan schadelijk zijn voor je tanden. Zo onderhand weet iedereen wel dat snoepen slecht voor de tanden is, maar bepaalde zuren en suikers in fruit kunnen ook schadelijk zijn. Daar tegenover staat dat bepaalde voeding juist de tanden versterkt en je gebit gezonder kan maken. Wie goed voor zichzelf zorgt qua eten, zorgt dus ook goed voor zijn gebit.