Druk op tanden en hoofdpijn

Antonia Otto | 08 maart 2024
Druk op tanden en hoofdpijn

Slechte mondgezondheid kan het hele lichaam beïnvloeden. Tandpijn kan dus ook hoofdpijn veroorzaken, maar het hoeft niet alleen de slechte staat van de tanden te zijn die de hoofdpijn veroorzaakt.

Een verslechterde werking van het kauwapparaat - dat de kauwspieren, de temporomandibulaire gewrichten en de spieren van de tong, keel en nek omvat - is vaak een trigger van hoofdpijn. Daarnaast kan tandenknarsen ook spanningshoofdpijn veroorzaken.

Wat zijn de oorzaken?

Gezien de link tussen hoofdpijn en tandpijn vaak moeilijk vast te stellen is, moet je absoluut een arts raadplegen bij lang aanhoudende symptomen.

Spierpijn in het gezicht kan bijvoorbeeld een teken van spanningsproblemen door tandenknarsen zijn, waarbij je vooral 's ochtends als je wakker wordt veel pijn hebt. Spanning in de spieren van de schouders en nek zijn ook mogelijke oorzaken.

Woman dental pain

Hoofdpijn veroorzaakt door tandenknarsen

Er zijn veel verschillende triggers van tand- of kies-gerelateerde hoofdpijn en het mag niet licht worden opgevat. In sommige gevallen zijn ze het gevolg van een craniomandibulaire dysfunctie (CMD), een medische term voor functionele stoornissen rondom de kaak.

Vanwege het feit dat het invloed heeft op een groot gebied van het menselijk lichaam, is het vaak moeilijk te diagnosticeren.

's Nachts tandenknarsen is hierbij een veel voorkomende reden waardoor mensen last krijgen van hun kaakspieren en/of het kauwapparaat. De spanningen die het veroorzaakt kunnen uitstralen naar het voorhoofd, waar het een zeurende pijn kan veroorzaken. Andere gevolgen van tandenknarsen zijn:

• verkorte en sterk afgesleten tanden

• ontbrekende punten aan de tanden

• scheurtjes in het tandglazuur

Een eenvoudig bitje of beetplaatje wordt vaak gebruikt om tandenknarsen en gerelateerde hoofdpijn te behandelen. Dit plaatje is zeer effectief voor de meeste patiënten. Deze techniek beschermt niet alleen beter de tanden, maar helpt ook aanzienlijk de hoofdpijn en nekpijn te verminderen.

People-Medical-woman-headache-doctor___800x534_all_48__

Hoofdpijn veroorzaakt door scheve of slechte tanden

Als je te lang wacht met het behandelen van tandbederf of ontstoken tandvlees, kan heel je gezondheid eronder leiden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gaatjes, die zelfs tot een tandabces kunnen leiden. Daarnaast kunnen scheve tanden leiden tot een beschadigd temporomandibulair gewricht. Dat kan ook hoofdpijn, rugpijn en oorsuizen veroorzaken.

De situatie wordt kritisch wanneer door het gaatje de infectie via de bloedbaan de rest van het lichaam bereikt en organen aanvalt. Hoofdpijn zou dan slechts één van de mogelijke gevolgen van een ontsteking aan de tand kunnen zijn. Deze ontsteking kan nog veel meer vervelende gevolgen hebben, tot een beroerte aan toe.

Scheve tanden kunnen ook hoofdpijn veroorzaken. In veel gevallen beïnvloeden ze de sluiting van de beet, wat tot problemen in de nek- en nekregio kan leiden. Het wordt daarom sterk aanbevolen om scheefstaande tanden te corrigeren. Naast het feit dat het door druk op de tanden kan leiden tot vervelende spanningen, kan het ook de tanden en tandvlees beschadigen.

Hoofdpijn veroorzaakt door verstandskiezen

Verstandskiezen zijn een andere oorzaak van hoofdpijn. Verstandskiezen kunnen bijvoorbeeld druk uitoefenen op een zenuw tijdens het doorkomen of, als ze langzaam scheuren, ontstekingen in het zachte weefsel veroorzaken. Dat kan vervolgens tot een abces leiden. Bovendien kan een ontsteking ook optreden aan het wortelpunt van de tand.

Al deze gevallen kunnen gepaard gaan met intense hoofdpijn. In veel gevallen worden verstandskiezen getrokken om de klachten te verhelpen.

Na het trekken verdwijnt de pijn meestal. Aan de andere kant kan hoofdpijn ook ontstaan na een verstandskiesoperatie. Vaak gaat dit wel weer over na 7 tot 14 dagen, wanneer de pijn van de operatie weg is. In de meeste gevallen krijg je tijdelijk een pijnstiller voorgeschreven die de pijn zo goed als wegneemt.